Kaj-kage. Eller noget …


Kaj, Kaj, Kaj, ja, Kaj det er mig. Eller ikke. Eller …

Mængde: 3 Kaj’er.
Forberedelsestid:
5 minutter.
Tilberedningstid: 5 minutter.

Sønnike var syg. Og når man er syg, så må man få det, som man har lyst til. Det fik eg altid at vide, da jeg var lille. Og det har jeg taget med mig. For det man har lyst til, det er dét, som kroppen har brug for.

Jeg havde så som oftest brug for ymer med brun farin og banan, og troede måske at det var i dén boldgade, at den førstefødte også befandt sig.

Jeg tog fejl.

Han ville gerne have en slik-kage.

Det blev så en simplificeret udgave af Kaj-kagen. Og slikket? Det bliv de der små skum- og vingummifrøer, som lå ved siden af.

Jeg fik at vide, at jeg ikke kom helt i mål med projektet som ønsket, men efter han kværnede marcipanlaget, og smed frøerne i flødeskummet, så gik det alligevel an.

Og nu er han (fingrene krydsede) rask …

Ingredienser
125 g marcipan
Grøn frugtfarve (og gummihandsker)
1/8 piskefløde
Lidt rabarber/blommesyltetøj
1 lagkagebund
1 stk. kogechokolade (ikke en plade, nej, et stykke)

Opskrift
Farv marcipanen grøn med rugtfarven (husk at bruge handsker, for ellers render du rundt med grønne fingre de næste 14 dage). Rul det herefter heeeelt tyndt ud på bagepapir (eller bliver dit bord tilsvarende grønt).

Pisk fløde stiv og vend syltetøj i efter smag. Smæk det herefter i en sprøjtepose.

Udstik tre små cirkler i en lagkagebund, og sprøjt flødeskum på.

Lav tre noget større cirkler i marcipanen og læg det over bundene med flødeskum. Tryk ind nederst, så du har en halv, grøn bold-agtig sag.

Skær et snit i marcipanen, og vupti, så har frøen mund.

Lav to små flødeskumsklatter som øjne, hvor den smeltede chokolade gør sig ud for værende pupiller.

Så’ der Kaj-kager (i min noget simplificerede udgave) …

Skriv et svar

