Syltede grønne figner

figs
Syltede grønne figner.

Mængde: 4 syltetøjsglas.
Forberedelsestid:
10 minutter + i blød i 2-3 dage.
Tilberedningstid: 20 minutter + afkøling.

Mine forældre har et sommerhus, og engang i mellem er de så flabede, at de selv bruger det, så den førstefødte, hans mor og jeg ikke kan bruge det. Hvad gi’r I mig?

Nåh, men mens de var væk, så gik jeg på æblerov hos dem. Og lige inden jeg strøg afsted derfra så jeg, at deres efterhånden ret store figentræ stadig havde en masse – om end umodne – figner på sig. De når jo nok ikke at modne i år, medmindre ham oppe på skyerne ta’r rø… helt og aldeles på os, så jeg plukkede dem.

Og her er, hvad der kom ud af dem (og bare rolig mor, der er et glas på vej til jer også).

Ingredienser
1 kg grønne, umodne figner
500 g brun farin
1 liter eddike
2 spsk. korianderfrø
8 sorte, hele peberkorn
5 laurbærblade
1 spsk. sennepsfrø

Opskrift
Nip top og bund af fignerne, som derefter koges i rigelige mængder vand til de er blødere, men stadig har masser af bid.

I mens koges de resterende ingredienser op sammen, så sukkeret opløses.

Hæld vandet fra fignerne, og læg dem i en stor skål af glas eller ler. Smid syltelagen over og dæk med husholdningsfilm.

I køleskabet med kalorius i 2-3 dage.

Kog lagen og fignerne op, og lad det småboble i 10 minutter. Lad dem herefter afkøle og smid dem på glas med tætsluttende låg.

Går godt til bl.a. oste, sikkert også en kyllingerilette og sågar en straight up leverpostejsmad.

2 meninger om “Syltede grønne figner”

  1. Det var ikke så godt, nu bliver der ingen høst næste år (smil)De små umodne skal sidde på træet vinteren over.

    1. Jeg er nu ikke nervøs. Sådan rigtig nervøs i hvert fald.

      Sådan som jeg har forstået figentræer og det danske klima, så skal man endelig lade figner sidde på træet vinteren over. Men kun de små på størrelse med en ært, som sidder i bladhjørnerne. Det er dem, som når at modne og blive til “rigtige” figner næste år.

      De figner jeg plukkede var ca. 3-5 cm i diameter. De vil blot sidde på træet indtil foråret, hvorefter de ville falde af. Tværtimod mener nogle have-kyndige at de blot “trækker kræfter ud” af træet til ingen verdens nytte, hvis man lader dem sidde.

      Jeg tror og håber på dén teori😉

Skriv et svar

