Desserten der blev til morgenmad: Historien om, hvordan man også kan bruge en fredag aften

DSC_0017
Vaniljesyltede havtorn.

Forberedelsestid: 5 minutter.
Tilberedningstid: 10 minutter + afkøling.

Lørdag aften skulle have stået i De Fem Gaardes tegn. Jeg havde planlagt en lille menu med tre retter baseret på en stor del af de produkter, som jeg tidligere modtog fra dem. Alt var timet og tilrettelagt.

Fredag aften skulle gå med lige at spise med familien, og så ellers begynde noget af den mest tidskrævende tilberedning til lørdagen, så alt kunne foregå i god ro og orden dagen efter.

Men, men, men …

Jeg valgte at snitte den halve tommefinger af på mit mandolinjern fredag aften. Så derfor gik aftenen i stedet for med at vente på sygehuset for til slut at blive syet sammen.

Det betød dermed også, at projektet lørdag blev udskudt. Nok til mellem jul og nytår, men det er stadig lidt usikkert. Men følg med her på bloggen; før eller siden skal det nok lykkedes.

Noget af det, som skulle bruges lørdag var vaniljesyltede havtorn. De skulle indgå i desserten. De var allerede tilberedt inden mit geniale snit i fingeren, men da jeg tvivler på, at de kan holde sig til mellem jul og nytår, så må der tilberedes nye på dét tidspunkt.

Men nu ryger de så på De Fem Gaardes Tykmælk fra Gyllingnæs om morgenen i stedet for. Og dét er sgu’ heller ikke dumt, skulle jeg hilse at sige.

Ingredienser
1 vaniljestang
100 g sukker
100 g vand
200 g havtorn

Opskrift
Kog vand, sukker og vanilje op. Vaniljekornene skal være skrabet ud af stangen, men kyl hele molevitten med, da alt giver smag.

Lad det småsimre til en let sirup, hvorefter den skal køle af.

Hæld siruppen over havtornene, og stil dem på køl til de skal bruges.

De smager genialt på tykmælken – sørg for både at få selve havtornene med men også noget af sukker/vaniljelagen, så er lykken gjort, og dagen startet godt …

Skriv et svar

