Smagen af jul – ny koge- og kemibog af Ole G. Mouritsen og Klavs Styrbæk

DSC_0018
Smagen af jul.

Det er snart jul. Hvad enten du synes om det eller ej. Jeg synes om det. Jeg elsker sgu’ jul – og efter den førstefødte er kommet til, så endnu mere end tidligere. Oktober er måske lige tidligt nok at starte med juletingene i detailhandlen, men her midt/slut i november, der er det, efter min mening, helt på sin plads.

Så da “Smagen af jul” af d’herrer Ole G. Mouritsen og Klavs Styrbæk dumpede ind af brevsprækken, så blev jeg oprigtig glad.

Du kan måske huske forfatterne, som også stod bag “Fornemmelse for smag”, som du kan læse mere om her.

Denne “juleudgave” af “Fornemmelse for smag”, som det langt hen ad vejen er, er lidt lettere tilgængelig. En slags juleglad lillebror, kan man sige. Og det passede mig rigtig godt, for som du måske kan huske, så fik jeg lidt ticks og flashbacks til min gymnasietid i “Fornemmelse for smag”. Den var lidt for kemi-agtig til, så at sige.

“Smagen af jul” lægger ud med det tunge stof på de første omkring 30 sider. Så kommer det – i min verden – sjoveste: Opskrifterne. Undervejs med lidt kemiske facts, men på et niveau, som ikke er skræmmende. Selv ikke for mig.

Bogen kommer rundt om andestegen, flæskestegen, medisteren til en start. Så rundes tilbehøret inkl. et par fifs til valget af julevinen, som fint bliver beskrevet på en ikke så “vinens-bouquet-leder-tankerne-mod-traktordæk-kørt-gennem-mudret-men-dog-klakholdig-jord”-agtig måde. Herefter kommer vi til desserterne inden kaffen og tilbehøret dertil er klar.

Bogen er en hyggelig sag, på en lidt nørdet måde. Jeg synes den er interessant, og ku’ være et rigtig godt bud på en værtsgave, hvis manden i huset er glad for mad. Så kan konen få blomsterne. Eller omvendt i de her ligestillingstider.

Bogen skulle allerede være at finde i boghandlerne og for kr. 179,95 kommer du hjem med 97 siders videnspækket litteratur – på den gode måde.

Dette indlæg er skrevet over tilsendt materiale fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

Skriv et svar

