Geniale grøntsager – ny kogebog af Maria Engbjerg fra Vanløse Blues

Genialegroentsager
Geniale grøntsager – ny kogebog af Maria Engbjerg fra Vanløse Blues.

Geniale Grøntsager. Titlen gør mig en smule skeptisk allerede fra begyndelsen, da jeg ser pakken liggende på køkkenbordet, som Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck har sendt mig. Endnu en bog om, hvor gode grøntsager er og hvor frygtelig farligt kød, pasta og ris er? Endnu en omgang formaninger om, at den gode, gamle kostpyramide var helt forkert?

Heldigvis ikke!

Bogen er ikke en vegetarbog, men en bog om grøntsager, som spiller en større rolle i madlavningen, og kødet dermed kommer lidt mere ind som statist. Det kan jeg godt leve med. I hvert fald til en vis grad. Bogen kræver lidt om ikke decideret øvelse, så i hvert fald lidt kendskab, til køkkenregionerne, hvis man selv skal finde på, hvad de forskellige grøntsagsopskrifter kan gå til. Jeg kunne godt have tænkt mig større grad af forslag hertil fra forfatterens side. Eller jeg klarer mig i virkeligheden nok, men andre, hvis hjemmebane i mindre grad er omkring kogeøen, de kan måske godt savne det lidt.

Men det ødelægger nu alligevel ikke fornøjelsen ved bogen, for det er en ganske pæn samling af både anderledes og tiltalende retter, som man ikke umiddelbart støder på her og der og alle vegne. Og det er der en ganske bestemt grund til, for Maria Engbjerg som er forfatter (og samtidig står bag bloggen Vanløse Blues), har udviklet en stor del af opskrifterne til netop denne bog.

Bogen er inddelt efter opskrifternes “hovedgrøntsag”. Smart. Vi kommer på de omkring 200 sider rundt om toppings, dips og dressinger og så ellers alle mulige grøntsager fra agurker over grøntkål til jordskokker og søde kartofler. Opskrifter som honning- og sennepsristede nødder er med, ligesom chokoladetrøfler med avocado (med lovning fra forfatterindens side om, at man ikke decideret kan smage den) også får debut. Nåh ja, og så den, som tiltalte mig mest lige umiddelbart sådan en halvkold efterårsdag: Vintersalat med æbler og granatæbler.

Vil du ha’ en smagsprøve på, hvad Maria har at byde på, så besøg Vanløse Blus her. Kan du li’, hvad du ser dér, så er bogen noget for dig, det er jeg ganske overbevist om. Køb den til dig selv i julegave – du ved, at du alligevel bliver ramt af dårlig samvittighed mht. maden allerede på selve juleaftens dag, og så er du ligesom forberedt …

“Geniale grøntsager” er en sag på lige over 200 sider sider, som rammer en pris hos boghandleren på knap kr. 250,– Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck er forlaget, og Maria Engbjerg fra Vanløse Blues er forfatterinden bag.

Dette indlæg er skrevet over tilsendt materiale fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

Skriv et svar

