En hilsen fra Spanien: Codornices con higos (vagtler med figner)

Spansk_2
Orv, det her er en go’ ret …

Antal personer: 2 personer.
Forberedelsestid:
10 minutter.
Tilberedningstid: 25 minutter.

Ahh, sidder i skrivende stund i Pueblo Mascaret i Spanien. Jep, jeg tillader mig at blære mig, for det her, dét er livet. Intet mindre, intet mere; den lille familie, hav, pool, god mad, ditto vin og nul bekymringer for en stund! Men vinen skal jo skyldes ned med noget, så hvad med den her herlighed (tak til den spanske kogebog, som assisterede mig undervejs).

Ingredienser
4 vagtler
6-8 friske figner, top og bund skåret fra, og derefter halveret
1 løg, finthakket
Lidt smør
2 dl. hvidvin
1 spsk. finthakket, mørk chokolade (brug min, 75%)
2 laurbærblade
Salt
Peber

Opskrift
Krydr vagtlerne med salt og peber og brun dem først på den ene side, og så på den anden, så de er gyldenbrune all over, i en god slat smør. Tag vagtlerne fra panden.

På med løgene på og lad dem blive klare,  hvorefter du smide vagtlerne tilbage på panden. Så skal fignerne samme vej sammen med hvidvin og laurbærblade. Smag til med salt og peber.

Lad det simre ved jævn varme i en 20 minutters tid, hvorefter du vender fuglene og lader dem simre videre på den anden sige også. Når der er 5 minutter tilbage af stegetide, så tilsætter du chokoladen og rører godt rundt.

Server med en omgang friskkogte ris, og nyd udsigten fra terrassen over havet.

Nåh, og udsigten spør’ du til? Tja, den er sådan her (jeg er ked af, at jeg ikke kan vise, at til den anden side er der udsigt til poolen – i øvrigt en pool, som vi betragtede som vores private; der var i hvert fald ikke andre, som brugte den):

Mascaret
Udsigt i topklasse!

En mening om “En hilsen fra Spanien: Codornices con higos (vagtler med figner)”

Skriv et svar

