GIN – Verdens mest aromatiske spiritus. Ny bog af Geraldine Coates

Bog_B
GIN.

Jeg kan godt li’ et glas vin. Det er der mange, der godt kan. Jeg kan for så vidt også godt lide en øl. Men inden for de sidste par år, så har jeg også fået øjnene op for en go’ drink. Ikke sådan en “nu-skal-vi-sat’me-gi’-den-én-over-nakken-i-byen-så-der-ska’-noget-indenbords”-type drink. Næh, sådan én som den hårdtarbejdende slipsedreng skænker – nej, konen skænker – sig, efter en veloverstået arbejdsdag. Ikke at jeg hverken er slipsedreng eller kan lokke den førstefødtes mor til at stå klar med sådan én, når jeg kommer hjem, men alligevel. Der er noget rigtig rart over en lille én fredag pre-aften, for ligesom at falde helt ned efter en hektisk uge.

I fredags på vejen hjem i bilen var det gin, som jeg havde en forestilling om kunne være rigtig rart. Men der var bare lige det problem, at der ingen gin er i mit beskedne barskab.

Men, men, men … Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck havde været venlige at lægge en lille bog på min trappesten. Om hvad? Jep, netop gin! “GIN – Verdens mest aromatiske spiritus” af Geraldine Coates. Et tegn?

Bogen er en fin lille sag på knap 200 sider, og kommer rundt om noget der – i hvert fald i min verden – minder om alt vedrørende drikken, som jeg tidligere mest af alt forbandt med at slikke et grantræ, men som jeg har fundet ud af har så meget mere at byde på, hvis man blot ikke køber den aller-aller-billigste man kan støve op.

Bogen ta’r dig gennem den gin’ens tidligere historie, hvor gin mestendels var den foretrukne drik i Londons slumkvarterer og op gennem tiden til dér, hvor vi er i dag, hvor gin har opnået er form for renaissance, og nu er en mindre – og til tider dyr – videnskab og hobby for mange.

Ligesom med øl og mikrobryggerier for få år tilbage, hvor der nærmest dagligt poppede en ny brygmester op, kommer der i dag flere og flere nye gin-mærker, som eksperimenterer med nye smagssammensætninger.

Det gør det jo ikke ligefrem nemmere for sådan en som mig at vælge, hvilken én man skal kaste sig over, men bogen er med til at give nogle gode retningslinjer, som man kan følge.

Bogen kommer selvfølgelig også med opskrifter på den perfekte G & T, den tørre martini og cocktails.

Uhh, en G & T fredag eftermiddag inden maden, så kan weekenden da ikke andet end blive god, tænker jeg?

“GIN – Verdens mest aromatiske spiritus” af Geraldine Coates” kan købes hos boghandlere allerede nu og koster kr. 179,95. Er du til gin, og ikke mindst historien bag, så vil du med stor sandsynlighed nyde bogen. Gin skal nok interessere dig lidt i forvejen, for der er dælme meget tekst i bogen. Men så igen, hvem pokker ville også kaste sig over en bog om et emne, som ikke interesserede én det mindste? Det er dog en ting – altså det med den megen tekst – man lige skal komme sig over, når man er sådan en som mig, der mest kigger billeder i kogebøger.

Dette indlæg er skrevet over tilsendt materiale fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

Skriv et svar

