Mughlai (indisk ret med kylling, mandler, rosiner og andre lækkerier)

Indisk
Mughlai (indisk ret med kylling, mandler, rosiner og andre lækkerier).

Antal personer: 4-5 personer.
Forberedelsestid:
15 minutter.
Tilberedningstid: 40-45 minutter.

Endelig er der kommet en indisk restaurant til byen. Ellers er de reelt kun pizzeriaer af svingende kvalitet og en kinesisk ditto. Nåh ja, og så en sushi-restaurant, som er decideret ringe.

De første tre dage de havde åben, den indiske restaurant altså, der havde de 50% på alt. Og dét er noget, som danskere kan forstå. Det betød dog desværre, at de tilsyneladende druknede en smule i egen succes og slet ikke kunne følge med i bestillingerne. Jeg håber, at det bliver bedre med tiden, og at de overlever alligevel.

Vi fik man derfra for nylig, og jeg valgte en Mughlai. Nedenfor er en efterligning af retten. Sådan cirka …

Naanbrødene i baggrunden? Opskriften er her.

1 tsk. stødt ingefær
6 forårsløg – halvdelen finthakket, halvdelen i tynde, skrå skiver
4 fed hvidløg
2 sorte kardemommekapsler; altså de små korn derfra
2 tsk. knust spidskommen
1 tsk. korianderfrø
1 peperocini
7 spsk. mandelmel
1 1/4 dl. vand
1 kanelstang
2 laurbærblade
1 tsk. stødt nellike
1 kg. kyllingefilet i mundrette stykker
2,5 dl. creme fraiche 18%
2,5 dl. hønsefond
2 dl. madlavningsfløde
1 håndfuld sultana-rosiner
1 tsk. garam masala
1 spsk. brun farin
Hakkede mandler til pynt
Frisk koriander til pynt
Basmati-ris

Smid ingefær i en blender sammen med de finthakkede forårsløg, hvidløg, kornene fra kardemommen, spidskommen, korianderfrø, peperocini, mandelmel og vand. Blend til en tyk sauce.

Hæld lidt olie i en gryde og brun kyllingen deri. Tag herefter kyllingen fra igen, og smid så kanel, nelliker og laurbærblade deri. Når det dufter  kommer du halvdelen af creme fraichen i, og lader det koge op, inden den resterende del kommer samme vej sammen med fond og fløde. Kog op.

Tilbage i gryden med kyllingen i selskab med rosiner, masala og farin. Og sauce-blandingen.

Låg på og lad det simre i ca. en halv times tid. Rør i det fra tid til anden.

Smag til med salt og peber og servér med ris og/eller naan samt frisk koriander og hakkede mandler.

2 meninger om “Mughlai (indisk ret med kylling, mandler, rosiner og andre lækkerier)”

  1. Hej Thomas,

    Tak for dit indlæg og en interessant opskrift. Jeg er selv stor fan af indisk mad og har da også en bestemt indisk restaurant, der er min fortrukne http://guru.dk/
    Jeg er dog altid lidt konservativ, når jeg skal vælge ret og sværger altid til Chicken Tikka Masala eller Butter Lamb, så det er rigtig godt med lidt alternative, ideer til retter:-)

    Mv. Agatha

    1. Hej Agatha

      Jeg bliver så glad, når folk giver positiv respons på tingene her på bloggen; når folk kan bruge det, som jeg skriver til noget. Når det sker, er det mest om, at tingene ser gode ud, og folk vil prøve opskriften – det er første gang, at nogle “ser lyset” i en opskrift, og kan bruge det til at vælge nye ting på en restaurant. Det er sjovt, og det gør mig glad, når jeg får indblik i, hvor forskellige ting, man kan få ud af at læse om, hvad vi spiser til aftensmad her i den lille familie.

      Jeg har kastet et blik på Gurus hjemmeside (til trods for, at jeg har boet på Vesterbro i en årrække, så har jeg aldrig spist der), og hold nu op, hvor ser det godt ud, blot det, som man kan læse ud af menukortet! Jeg kan umiddelbart godt se det fornuftige i, at det er din foretrukne indiske restaurant.

      God aften – og god fornøjelse med at smagsteste alternativerne (prøv Rogan Josh’en også i øvrigt – det véd jeg er lækkert, hvis den er lavet ordentligt, og det har jeg en mistanke om er tilfældet på Guru)

Skriv et svar

