Saltet & røget – ny kogebog af Hanne Birgitte og Anders Grøndahl

Bog
Saltet & røget – ny kogebog af Hanne Birgitte og Anders Grøndahl.

De flinke folk hos Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck har sendt mig endnu en kogebog, som jeg er dykket ned i, og her vil komme med en kort anmeldelse af. Og lur mig om der ikke på et senere tidspunkt også kommer en opskrift-anmeldelse eller to, når jeg har fået testet et par stykker af dem …

“Saltet & røget” er skrevet af Anders Grøndahl (som bl.a. er manden bag en spiseguide om Rom, som bestemt er et kig værd. “Spis med Anders Grøndahl i Rom” hedder den (dejlig ligetil titel), og han er dermed en medvirkende grund til, at vi bl.a. besøgte Hostaria Al 31, da vi var i Rom sidste efterår, hvilket du kan læse mere om her) og hans kone Hanne Birgitte Grøndahl.

Bogen tager os med tilbage til de gamle dyder, hvor maden tog tid at lave. Og hvor tenikkerne blev anvendt for at få råvarerne til at holde. Jeg kan godt li’ de gamle teknikker, og når tiden er til det, så er jeg stor tilhænger af mad, som kun fremkommer, hvis man har god tid. Jeg synes godt man kan smage, når der er lagt tid og tålmodighed i mad.

Bogen indledes med en kort gennemgang af forskellige teknikker, gode råd om råvarer og redskaber samt et par hints til, hvor på det store internet man så rent faktisk kan finde tingene. Og en lyn-guide til, om man skal gå mod vin- eller ølafdelingen i sit supermarked alt efter, hvilke retter man kaster sig ud i.

Herefter er der et afsnit om saltning, hvorefter opskrifterne kommer. Saltet, råmarineret laks, lammerullepølse med fennikelfrø og chouctrute for at nævne et par stykker.

Så står varmrøgning på menuen, hvor lækkerier som røgede sild og hjemmelavet rygeost er at finde sammen med røgede kammuslinger og hjemmelavede italienske grillpølser.

Koldrøgning følger trop med opskrifter på hjemmerøget bacon (dét vil jeg gerne prøve en dag!) og koldrøget laks, inden tilbehørsafsnittet afrunder opskriftsdelen af bogen med guide til løgkompot, hjemmelavet ketchup m.m.

Afslutningsvis kommer to “hyggeafsnit” om to små, men tilsyneladende meget dygtige, virksomheder, som netop gør sig ud i røgning, saltning ovs. Hyggelig læsning, og specielt den ene historie fangede min interesse: Tikøb Røgeri. Det ligger nemlig tæt på hvor jeg bor. Det andet er mere hyggeligt end egentlig gavnligt for mig personligt (Højer Pølser i Højer), da jeg sjældent kommer på de kanter, men jeg synes nu alligevel altid at det er interessant at læse om folk, som går op i ting med liv og sjæl – specielt når det kommer til mad!

Bogen kræver i mine øjne ret gode grundlæggende køkkenkundskaber. Men det synes jeg nu også er dejligt. Alle kogebøger behøver ikke nødvendigvis at tage udgangspunkt i laveste fællesnævner. Bogen tiltaler mig, da der beskrives teknikker og måder at gøre tingene på, som jeg synes er meget interessante, og jeg vil bestemt kaste mig over en opskrift eller to i den kommende fremtid!

“Saltet & Røget” med undertitlen “Aroma og smag med varmrøgning, koldrøgning og saltning” er en hyggelig (sådan i ordets bedste og mest gammeldags forstand) sag på 96 sider, som rammer en pris hos boghandleren på knap kr. 180,– Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck er forlaget, og Anders og Hanne Birgitte Grøndahl er bagmand og – kvinde.

Dette indlæg er skrevet over tilsendt materiale fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

2 meninger om “Saltet & røget – ny kogebog af Hanne Birgitte og Anders Grøndahl”

Skriv et svar

