Fra 5:2 til 6:1 – ny kogebog af Jon Hansson

5261
Fra 5:2 til 6:1 – ny kogebog af Jon Hansson.

Jeg er som udgangspunkt modstander af alt, hvad der minder om kur. Jeg er ganske enkelt for glad for mad og vin til, at jeg kan overskue, at lægge begrænsninger på mig selv på den måde. Og så er min ryggrad lig en regnorms. Hverken mere eller mindre.

Men jeg har dog alligevel gennem længere tid været på den såkaldte 5:2-kur, hvor man kan spise normalt i fem dage om ugen, men til gengæld skal “faste” to dage om ugen. Eller man skal ikke helt faste, men man skal holde sig til et noget mindre indtag end normalt.

I den forbindelse er min kære kæreste indehaver af et par kogebøger med opskrifter på ting, som man så kan kaste i hovedet de pågældende dage. En er god, en anden er decideret dårlig. Og den gode, der var vi efterhånden nået til et punkt, hvor samtlige opskrifter var afprøvet en 2-3000 gange. Så ja, jeg var virkelig træt af de samme retter, og havde egentlig tænkt, at nu var vi alligevel også så tæt på jul, at det hele kunne være lige meget.

Men, men, men …

Skæbnen ville så, at Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck sendte mig Jon Hansson nye kogebog, som netop tager udgangspunkt i 5:2-kuren, og langsomt styrer en over mod 6:1-kuren (og her glæder jeg mig så til, at “7:0-kuren” snart kommer på banen – evt. sammen med “Chokolade- og rødvinskuren”). Gæt selv, hvad den går ud på.

Først bliver man som læser kort introduceret til konceptet som helhed. Det er rimelig simpelt, så spring bare det over (dog skal du lige læse, hvor mange kalorier om dagen du må indtage, hvis kuren skal have effekt).

Herefter er der ellers opskrifter på hhv. 100, 200 og 500 kalorier pr. opskrift. Og dét er smart. Så kan man selv vælge, om man tager nogle stykker af dem med få, eller lander på en af dem med mange.

Der er opskrifter på ting som britisk morgenmad – desværre uden toast, tre gange sashimi og misosuppe i 100 kalorier-kategorien, omelet med muslinger og gin & tonic (!) i den mellemste kategori og så spaghetti vongole, pasta med ristet hvidløg, spinat og kikærter og saltimbocca i den tunge ende. Det’ sgu meget godt. Der er nye opskrifter, og min personlige kur kan derfor fortsætte lidt endnu. Om ikke andet, så indtil jeg finder på en ny undskyldning for, hvorfor det ikke liiige er et godt tidspunkt lige nu.

Bogen er fin, hvis du savner inspiration til faste-dagene på 5:2-kuren. Ellers skal du ikke købe den. For det er ikke en almindelig kogebog – hvilket den da bestemt heller ikke giver sig ud for at være.

Mange af opskrifterne er indledt med små, sjove kommentarer, som letter stemningen – det kan jeg godt lide.

På billedfronten er bogen også ret godt med. I modsætning til nogle af de føromtalte kogebøger om emnet, så er billederne rent faktisk af de retter, som der er opskrifter til. I de andre, der er der sjovt nok alle mulige meget indbydende ting på billederne, som man dog ikke finder i ingredienslisten, og som man i øvrigt ikke må spise. Dumt.

“Fra 5:2 til 6:1” med undertitlen “Spis godt, hold vægten og få det bedre” er skrevet af Jon Hansson, og udkommer fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck til omkring 130 danske rubler.

Dette indlæg er skrevet over tilsendt materiale fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

Skriv et svar

