Pasta – ny kogebog af Antonio Carluccio

Kogebog
Pasta – ny kogebog af Antonio Carluccio.

Den italienskfødte Antonio Carluccio (i øvrigt manden bag den restaurant, som Jamie Oliver stod i lære i sin tid) har begået en ny kogebog, som kort og godt hedder “PASTA”. Carluccio har vel skrevet i omegnen af 20-30 kogebøger, så det er ikke en ny verden for ham – og det synes jeg rent faktisk godt, at man kan mærke; der er ikke så meget udenoms-halløj i selve opskriftdelen, til gengæld introduceres man godt og grundigt i de indledende afsnit. Det ka’ jeg godt li’; hver ting til sin tid.

Læseren føres på de første 40 siders penge gennem pasta som helhed: Pastaens historie, hvad pasta er, de forskellige pastatyper, pasta og tilhørende saucer, pastaen i det italienske køkken, fremstillingen af frisk pasta hjemme på køkkenbordet og grundreglerne for pasta. Så er man ligesom i gang. Jeg eeeelsker den slags i kogebøger. Første gang jeg har en kogebog i hånden, der ryger jeg direkte til opskrifterne, men når de er skimmet, og bogen umiddelbart har fanget min interesse, så kan jeg virkelig godt lide, at man bliver ordentligt introduceret til verden, som kogebogen omhandler. Tit og ofte er historierne ret lig hinanden, men jeg kan alligevel godt li’ dem – der er altid lidt nyt, og om ikke andet, så giver formuleringerne i indledningen altid lidt et fingerpeg om, hvad det er for en person, som står bag.

Nåh, men til det, som vel reelt er det vigtigste i en kogebog: Opskrifterne. Bogen inddeles efter Pasta in Brodo (pasta i supper), Pasta Asciutta (pasta med saucer), Pasta Fresca e Ripiena (frisk og fyldt pasta), Pasta al Forno (ovnretter med pasta), Insalata di Pasta e Riciclaggi (pastasalater og resteretter) og Pasta com Dolce (pasta som dessert).

Pasta in Brodo
Umiddelbart ikke det mest interessante fra pastaens verden, hvis du spørger mig. Jeg er ikke kæmpe tilhænger af suppe. Nogen supper. Meeeen omvendt vil jeg sige, at allerførste opskrift i bogen nu alligevel vækker min interesse: Orecchiette con Broccoli e Cozze (øreformet pasta med broccoli og muslinger). Det lyder fa’me godt, det må jeg indrømme! Minestrone er nu heller ikke at foragte, og Minestone di Verdure både ser lækkert ud, og smager uden tvivl også fortræffeligt.

Pasta Asciutta
Capelli d’Angelo alla Salsa di Tartufo (englehårspasta med trøffelsauce), Pennonu con Salsa de Sedano Rapa (store penne med knoldsellerisauce) og Trofie con Bottarga e Arselle (pastasnurrer med bottarga og venusmuslinger) opsummerer meget godt afsnittet; der er alt fra de mere klassiske og lettilgængelige saucer (Tagliatelle Fresche con Ragù alla Bolognese skal her i øvrigt i sagens natur også lige nævnes) til de lidt mere specielle og udfordrende. Der er mange, som jeg vil kaste mig over i fremtiden. De fleste tager hverken halve eller hele dage at kaste sig ud i, og det i sig selv kan jo godt være tiltalende i en travl hverdag.

Pasta Fresca e Ripiena
I dette afsnit er der opskrifter som Tagliatelle di Castagne con Salsa di Funghi (kastanjetagliatelle med svampesauce), Tajarin con Animelle e Fegatini (båndpasta med brisler og kyllingelever) og Ravilo con Sorpresa (kæmperavioli med indbygget overraskelse). Hvem er så ikke sulten? Specielt sidstnævnte fandt jeg interessant; en kæmperavioli med mascapone, spinat og parmesan og så en æggeblomme, som flyder ud i retten, når man prikker hul på sin ravioli. Dét lyder sgu’ lækkert!

Pasta al Forno
Min interesse vækkes ved den titelmæssige letfordøjelige ret Cannelloni Ripieni di Funghi con Salsa di Taleggio e Tartufi (fyldte cannelloni med taleggio- og trøffelsauce). Bum! En ret, som ikke kan stå på blot én linje i menukortet. En mere velkendt klassiker som Gnocchi di Semolino alla Romana er også at finde – og det ved jeg smager godt (se opskrift i en lidt andet udgave her end Hr. Carluccios)!

Insalate di Pasta e Riciclaggi
Insalata di Trofie, Fave, Cipolle e Peccorino (pastasalat med hestebønner, balsamicosyltede løg og peccorino), Insalata di Fusillu e Funghi (pastasalat med syltede vilde svampe) og Insalata di Polpo, Piselli e Penette (salat med blæksprutte, ærter og pasta). What’s not to like?

Pasta come Dolce
Jeg har det lidt stramt med pasta som dessert. Jeg syn’s ikke rigtig, at det hører til i samme verden, og jeg har endnu ikke fundet en dessert med pasta, som jeg synes rigtig fungerede. Det er lidt som om, at det er et afsnit, som man skal have med af princip, hvis man laver en kogebog om pasta. Uagtet at det – i mine øjne – ikke fungerer. Fettuccine di Cioccolato (chokoladepasta med nødder) lyder, ligesom Torta di Pasta Tipo Pastiera (nopilitansk ricotta- og pastatærte), godt, men jeg må indrømme at jeg er skeptisk. Kaster jeg mg en dag over en dessert fra denne bog, som fungerer, så siger jeg til.

Samlet bedømmelse
Alt i alt en velfungerende kogebog, som også er noget for personer, som ikke nødvendigvis har årelang erfaring i et køkken. Opskrifterne er til at forstå, og følger man dem, så ender man med al sandsynlighed ud med en ret, som er velsmagende og lækker. Og skal man imponere lidt, så er der også her hjælp at finde i opskrifterne. Italiensk mad er simpel, og opskrifterne på pastaretterne i denne kogebog følger denne gode, solide, italienske tilgang til råvarer og tilberedning.

Kogebogen er krydret med mange gode og indbydende billeder – dog kunne jeg godt savne billede af alle retterne. Jeg elsker at kigge billeder! Men de billeder der er, de er lækre og enkle, og viser på en indbydende måde, hvad man er ved at kaste sig ud i, hvis man kaster sin kærlighed på den tilhørende opskrift.

Til personer med forkærlighed for det italienske køkken (og selvfølgelig specielt pastaen del heri), så har bogen et glimrende julegave-potentiale. Eller “Det er jo tirsdag, og jeg trænger til at gi’ mig selv en gave”-potentiale, for den sags skyld. Den er flot opsat, og opskrifterne er til at komme i nærheden af, selv uden den helt store køkkenerfaring.

Spring dessert-afsnittet over, og så står du med en bog, som gør dig velbevandret ud i pastaens verden. Dessert-afsnittet skal du blot springe over, fordi det er noget fis.

“Pasta” af Antonio Carluccio kan købes fra i morgen den 17. september og er udkommet fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. Prisen kommer til vejledende at ligge på kr. 249,95, og for det får du en hardback på 224 sider.

Dette indlæg er skrevet over tilsendt materiale fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

3 meninger om “Pasta – ny kogebog af Antonio Carluccio”

Skriv et svar

