Hovedet på bloggen

gastro

Jeg abonnerer på mad- og vinmagasinet “gastro”, og har gjort det – med undtagelse af perioder, hvor økonomien som studerende har været helt til rotterne og den slags – lige siden det begyndte at udkomme. Og jeg er glad for det. Efter min mening er det Danmarks bedste, og mest seriøse, mad- og vinmagasin, og jeg sætter stor pris på, at ikke alt behøver at være “mad på fem minutter”, “sådan taber du dig mens du spiser alt andet end det, som virkelig smager godt” og i den dur, som jeg ellers mener, at mange andre madblade har tendens til. Jeg vil læse om mad, som smager af noget. Om mad, hvor der er brugt råvarer, som de skal bruges, og hvor de ikke er erstattet af alle mulige mærkelige ting og sager, fordi folk er blevet så pokkers forskrækkede for alt, hvad der minder om pasta, hvedemel og lignende. Og så vil jeg læse om vin fra folk, som ved, hvad de snakker om – ikke om, hvad supermarkedets “vinmand” fandt passende som “Ugens Kup”.

Nåh, men til sagen: Gastro fik mig til at føle mig en smule trådt over tæerne, da det kom med posten forleden dag. For i lederen skriver chefredaktøren, Jesper Uhrup Jensen, om madbloggere under overskriften, som også er benyttet i dette indlæg – tyvstjålet, jeg indrømmer!

I sin leder skriver han bl.a., “at ofte når du læser, hvad en madblogger skriver, så læser du reelt, hvad bloggerens “sponsor” har betalt for. Groft sagt”. Han skriver videre: “Rigtig meget bloggerstof er reelt billig købt pr-arbejde. Og bloggeren er reelt ansat i reklameverdenen og ikke journalistikkens verden, selvom det til forveksling ligner.”

Jeg er af den opfattelse, at folk der følger blogs, de må også have deres kritiske sans med. Man kan trods alt ikke holde folk i hånden gennem hele livet, og de burde have lært allerede i folkeskolen at være kildekritiske, og ikke blot tage alt for gode varer.

Omvendt kan jeg også godt se, at det vil være en “service” for læseren, hvis “sponsorerede” indlæg er beskrevet som sådanne, så det er til at gennemskue allerede fra starten, når man begynder læsningen.

Og det er her jeg vil gøre tingene anderledes fremadrettet: Hvis jeg modtager ting (det være sig kogebøger, vareprøver eller andet), som jeg skriver om her på bloggen, så vil det fremover fremgå af indlægget. Det er ikke sket ret mange gange indtil videre, og nedenfor er en liste over de ting, som er modtaget på den måde. Så bør der ingen tvivl være om dén sag mere – dog vil jeg lige skynde mig at indsparke, at alt, hvad jeg skriver her på bloggen (uagtet om det er ting som jeg har fået gratis, eller om jeg selv har måttet til lommerne), det står jeg bag. Det er mine personlige meninger og holdninger, og finder jeg noget kritisabelt eller dårligt, så skriver jeg det. Og det er uanset, om jeg har fået skidtet gratis eller ej …

Så gastro, i trådte mig lidt over tæerne, og jeg følte mig en anelse uberettiget kritiseret, om end jeg godt ved, at I ikke kritiserer alle madbloggere på én gang. Omvendt så rammer I måske alligevel noget, hvorfor jeg nu laver om på “procedurerne” her på min blog.

“Sponsorerede” indlæg på Foodplanner
SNAPS. Naturen paa flaske.
Dåseskjul. Det langtidsholdbare køkken.
Antipasti, cichetti og andre italienske småretter.
Bageopskrifter fra hele verden. Alle de klassiske favoritter.
Taste of Italy.

Skulle der være flere (det tror jeg nu ikke, men der er trods alt en del indlæg på bloggen efterhånden), så giv mig gerne et vink – jeg synes selv det er ret tydeligt, når det er dén type indlæg, men man kan jo være i tvivl.

Skriv et svar

