Italiensk smagsmesse: Taste of Italy

5
Taste of Italy i Nørrebrohallen.

I weekenden den 6. og 7. september løb den italienske smagsmesse “Taste of Italy” igen af stablen. Denne gang i Multisalen ved Nørrebrohallen i modsætning til sidste år, hvor Tivoli og Lumbyesalen lagde lokaler til.

“Taste of Italy” er en smagsmesse, hvor omkring 300 forskellige italienske specialiteter af større eller mindre grad samt italienske vine danner rammen om en – i hvert fald, hvis man er til den slags mad og drikke – hyggelig eftermiddag. Og alle udstillerne står klar med smagsprøver på deres produkter, så du kan smage, før du tømmer pengepungen og drager hjem igen.

2

Noget af “fangsten”: Paté på sværdfisk og citron.

Sidste år var første gang, at messen så dagens lys, og den var virkelig godt besøgt. Så godt, at der var laaang kø for at komme ind, da reglerne om det maksimale antal personer i Lumbyesalen jo trods alt skulle overholdes. I år var messen derfor flyttet til Multisalen ved Nørrebrohallen, som er lidt større, og samtidig var der tidsbegrænsning på billetten, så den nu gjaldt i to timer på tre forskellige tidspunkter af dagen. Umiddelbart studsede jeg over denne manøvre, da tidsbegrænsninger ikke er noget, som jeg finder godt i sammenhænge med ting, hvor jeg som udgangspunkt kan bruge tiiiimer, men jeg må alligevel sige, at det her fungerede ganske glimrende; messen er ikke større, end at to timer faktisk rammer meget godt. I hvert fald for mig.

3
Mine nye bedste venner: Ansjoser med mandler.

Bland udstillerne i år var min absolutte yndling “Sofia – Made in Italy With Taste”, hvor vi smed vores sparepenge efter et glas med paté af sværdfisk og citron samt et glas med ansjoser og mandler. Førstnævnte er det tanken skal i en pastaret, som vi fik for nogle år siden i Roms lufthavn (se mere her). Smagen i patéen er så tæt på den smag fra dengang, og jeg er sikker på, at den vil vække minder hos familien. Strengt taget vil jeg i øvrigt ikke kalde det en paté, men nærmere en mos/tyk sauce. Ansjoserne, som jeg faktisk først har fået øjnene op for, hvor gode smagsgivere er,  i løbet af de sidste få år, er omviklet mandler, og spises – det har jeg i hvert fald tænkt mig – som antipasti nærmest direkte fra glasset. Det vil være løgn at sige, at de ser vildt lækre ud, men hold nu k…, hvor smager de godt! Skulle du selv have lyst til at prøve nogle af produkterne fra Sofia, så hop over på deres online webshop her: www.sofia-taste.com

4
Store, friske rejer gøres klar i selskab med hvidløg, persille og en klat smør – blot én af de mange smagsprøver, som man kunne kaste sig ud i på årets messe.

Ud over ovenfor beskrevne yndlings-udstiller, så var der selvfølgelig også en masse andre italienske madvarer, som man kunne sætte tænderne i, og vi endte da også op med, at komme hjem med pesto lavet på artiskokker, som blot skal ned i friskkogt pasta sammen med lidt pancetta, salsa på sorte trøfler samt en biodynamisk marmelade på citroner. Nåh ja, og så altså ansjoserne og sværdfiskesaucen. Vin købte vi ikke i denne omgang, da jeg har mine kilder, som eg ønsker at støtte, når jeg køber ind, men vi fik smagt en masse forskelligt af både god og knap så god kvalitet.

Vinen havde i år en stor plads på messen, og personligt synes jeg, at det er lidt synd. Både fordi jeg er mest til maden, men også fordi, at de varer er lidt sværere at få fat i, end det er at få fingrene i de italienske vine, som var med på messen. Men smag og behag …

Alt i alt synes jeg messen fuldt ud har sin berettigelse, men jeg må omvendt også sige, at jeg fandt den bedre og mere charmerende sidste år. Mange af de helt specielle udstillere, som havde pakket deres Fiat i støvlelandet og kørt nordpå for at deltage var ikke med i år, hvorimod flere med “almindelige” specialiteter havde fundet vej. Med andre ord, kunne man i år se flere varer, som man dybest set kan finde i sin Føtex Food-delikatesseafdeling.

Jeg håber, at til næste år vil flere af de helt små udstillere, som virkelig har varer, som man normalt ikke lige render ind i, være med igen, for jeg synes at messen rammer noget af det helt rigtige!

Ønsker du at få info om næste gang (for der bliver forhåbentlig en næste gang) Taste of Italy rammer landet, så klik herind: www.tasteofitaly.dk

Og til brødrene bag: Klø på, der er sgu’ potentiale i en messe som denne, men giv de små, lokale producenter fra støvlelandet, som var med i første omgang et kald – de skal med igen!

En mening om “Italiensk smagsmesse: Taste of Italy”

Skriv et svar

