Valnøddesnaps

Snaps
Valnøddesnaps.

For tid tilbage fik jeg fingrene i Rasmus Leck Fischers “SNAPS. Naturen paa flaske” (noget du i øvrigt kan læse lidt mere om her). Og nu var valnøddesnapsen endelig klar! Er man ikke til snaps, så lyder det måske ikke som det helt store, men læs nu bare færdig alligevel.

For hjemmelavet valnøddesnaps er ikke alene tilfredsstillende selv at lave og følge med i udviklingen af, men også virkelig velsmagende! Det smager let sødt med masser af valnøddesmag, og så med en godt lille “spark” af alkohol at slutte af på. Som der står i bogen, så smager det hen ad en god rom. Den går virkelig godt i spænd sammen med en espresso, da der – og her må jeg være svar skyldig i, hvorfor det mon er sådan – er toner af kaffe i smagen også.

Snapsen skal, hvis man følger opskriften til punkt og prikke, laves den af en flaske klar smagsneutral snaps, 8 umodne valnødder og 2 spsk. karamelbrud, som er ca. 50 g sukker, som man smelter i en tør gryde, og som derefter hældes til afkøling når det er blevet gyldent på et stykke bagepapir. Det knuses så og så er der “karamelbrud”.

Jeg lavede den med almindelige modne valnødder, da jeg ikke på starttidspunktet lå inde med umodne, og var for utålmodig til at vente på, at jeg kunne skaffe den slags – og det gik nu ganske fint alligevel.

Man skærer ganske enkelt valnødderne i kvarter, og dækker dem med snapsen i et passende glas med tætsluttende låg. Efter tre måneder sigter man nødderne fra og tilsætter så karamellen efter smag og behag. Så skal den gemmes yderligere minimum en måned, og så er den ellers klar.

Jeg har fået ret meget mod på egne snapse, og skal lige have bladret bogen igennem igen for at se, om der er noget i sæson lige nu, som man kan bruge. For det er sgu’ sjovt at lave noget, som man skal vente og vente og vente på, inden man kan smage resultatet.

En mening om “Valnøddesnaps”

  1. Tak for opskriften, jeg har lige tilsat karamel på min og glæder mig til at smage den om 1 måned. Drikker den ikke selv, men vil skænke den til mine gæster i ny og næ.

Skriv et svar

