R.I.P. Römertopf og langtidsstegt lammekølle

Lam
Det blev dens død, Römertopf’en: Langtidsstegt lammekølle.

Antal personer: 5–6 personer.
Forberedelsestid:
10 minutter.
Tilberedningstid: Min. 12 timer til dryrub-marinering og derefter ca. 10 timer i ovnen.

Min Römertopf er død. Et lam fik kål på den, og den revnede. Jeg er dybt berørt af det – den var ét af mine bedste redskaber i køkkenet. Jeg må ud og ha’ en anden i en fart, for jeg kan da ikke leve uden den. F.eks. er verdens bedste brød (opskrift her) sat til hævning i skrivende stund, og nu ved jeg ganske enkelt ikke, hvad pokker jeg skal bage det i? Arg, for pokker, alle de vesterlands-problemer, som man kan rende ind i!

1 frisk lammekølle (i denne opskrift var den på ca. 2 kg)
1 spsk. tørret rosmarin
1 spsk. tørret timian
Salt
1 helt hvidløg opdelt i fed (behold bare den yderste skal på)
6 friske rosmarinkviste
1 bdt. frisk timian
10–12 friske ramsløgblade
1 dl æblecidereddike
1/2 liter lamme- eller kalvefond
1 mørk ale
4 skalotteløg i kvarter
1/2 dl portvin

Start med at gnide den tørre rosmarin, timian og salt godt ind i kødet, som herefter pakkes ind i film, og hviler i min. 12 timer i køleskabet.

Opvarm ovnen til 100 grader, mens kødet lægges i en römertopf sammen med de resterende ingredienser. På med låget og ind med dyret i ovnen i ca. 10 timer eller til kødet har en kernetemperatur på 75 grader.

Si væden fra kødet og kog det ind sammen med 1/2 dl portvin til ca. halvdelen.

Pil kødet fra hinanden med to gafler, og hæld saucen over inden servering.

Server sammen med hjemmelavede grovfritter eller lignende, så går du ikke sulten i seng!

Opskriften er inspireret fra denne hos Gastromad.

2 meninger om “R.I.P. Römertopf og langtidsstegt lammekølle”

Skriv et svar

