Hausteller: Hjemmelavede salsiccia med cremet polenta, svampe og emmenthaler

Hausteller
Hausteller.

Antal personer: 2 personer (dog er opskriften på salsiccia’erne på omkring 30 stk.).
Forberedelsestid:
45 minutter.
Tilberedningstid: 30 minutter.

På en lille hyggelig restaurant ved pisten, der hvor vi har været på skiferie de sidste par år, der kan man få en “Hausteller”. Den ser – ligesom min på billedet – måske ikke videre tiltalende ud, men hold nu op, at den smager godt. Både den fra skiferien, og den jeg selv lavede. Jeg har før kastet mig ud i at lave hjemmelavede salsiccia’er, og en af opskrifterne finder du her og her. Jeg synes dog, at jeg har fået den forfinet en smule, så nedenfor finder du en opdateret version. Næste gang tror jeg, at jeg prøver en kombination af de to tidligere opskrifter, og så er jeg forhåbentlig ved at være der. Tilbehøret er ligetil, men du får lige en lyn-guide til dem også. Så kan alle følge med …

Salsiccia
500 g parmaskinke
2 løg
1 bdt. frisk timian
5 stængler frisk rosmarin
3 fed hvidløg
Peber
3 tørrede laurbærblade knust til atomer
2 kg nakkefilet eller andet forholdsvis fedt svinekød
1 knust peperocini
Salt
1 dl god rødvin
1 spsk. flydende røg
Svinetarm

Cremet polenta og ost
1 liter vand
150 g polenta
Salt
Peber
250 g mascapone
Emmenthaler

Svampe
250 g friske svampe
Smør
Salt
Peber

Salsiccia
Skær alt i stykker, som kan gå i kødhakkeren, og bland det med vin, krydderier osv. Kør det gennem kødhakkeren på den groveste hakke-dims, og så er det ellers i tarmene med kødet. Står du i øvrigt og har køkkenmaskinen med kødhakker, og mangler et pølsehorn, så læs mere her.

Cremet polenta og ost
Kog letsaltet vand op, og tilsæt polenta under omrøring. Lad det simre i 20 minutter, hvorefter du blander mascapone i og smager til med salt og peber. Osten skæres i stænger, som blot serveres “on the side”, så det smelter lidt ned i polentaen.

Svampe
Skær dem i skiver og giv dem en omgang i smør på en brandvarm pande. Krydr med salt og peber.

6 meninger om “Hausteller: Hjemmelavede salsiccia med cremet polenta, svampe og emmenthaler”

Skriv et svar

