Confit de Canard med sprøde kartofler stegt i andefedt

Confit
Confit de Canard med sprøde kartofler stegt i andefedt.

Antal personer: 3 personer.
Forberedelsestid:
30–40 minutters reelt arbejde og så ellers “marinering” natten over.
Tilberedningstid: Ca. 2 timer.

På et tidspunkt i december så jeg en opskrift på Confit de Canard og nogle kartofler stegt i andefedt. Desværre kan jeg simpelthen ikke huske, hvor pokker jeg faldt over den henne, så skulle der være én, som føler sig trådt overset i den sammenhæng, så beklager jeg. Men sig endelig til, så linker jeg selvfølgelig til original-opskriften – eller original-inspirationskilden rettere sagt. Men det lykkedes mig at opsnuse en opskrift i en af mine kogebøger herhjemme, så det er den, som jeg har taget udgangspunkt i.

Jeg kan spise and hele året rundt – om det er jul, forår eller sommer, det gør ikke den store forskel. Og heldigvis har både kæresten min og den førstefødte det på samme måde. Så Confit de Canard og de sprødstegte kartofler var jo nærliggende nu, hvor and igen er til at betale, og andefedt er i et prisleje, hvor man igen kan følge med uden at skulle tage ekstra lån i huset.

3 andelår
160 g salt + salt til kartoflerne
10 peberkorn
5 stilke frisk timian
3 friske laurbærblade brækket i mindre stykker
600 g + 1 spsk. andefedt
3 fed hvidløg med skal
500 g små kartofler

Gnid anden med salt, peberkorn, timian og laurbærblade, og læg dem så i køleren natten over.

Skyld anden meget grundigt for salt, men behold de andre ting. Smelt de 600 g andefedt i en gryde, og kom så and og tingene, som du sorterede fra saltet deri. Lad det simre ganske stille i omkring et par timer til kødet næsten falder fra benet af sig selv.

Tag herefter anden op, og dryp dem enten godt af, hvorefter de skal have en omgang under grillen i ovnen, til skindet er sprødt. Alternativt lægges anden i en passende skål, og fedtet hældes over, hvorefter det kan holde sig i en lille uge i køleskabet. Når de så skal bruges, så tager du dem blot op af fedtet og børster det af, hvorefter de får samme omgang under grillen.

Kartoflerne lægges i et fad med salt, og kommer så i ovnen ved 190 grader i 40 minutter. Herefter halveres de og steges med den overskårne side ned i det resterende andefedt. Drys dem herefter med salt.

Org. opskrift på and fra “Fransk simremad” af Hélène Wagn.

Skriv et svar

