“Det-smagte-bedst-i-2013”-hitlisten

Foodplanner

Vi nærmer os – eller er vel nærmere trådt direkte ind i – tiden for alverdens samlinger af prisoverrækkelser, “Året der gik”-programmer og årlige hitlister over både det ene og det andet efterhånden som vi træder tættere og tættere på indgangen til det nye år.

Og jeg vil også være med!

Så her kommer min helt personlige liste over, hvad jeg synes smagte bedst i 2013 – og i bedste spændings-udtrækkende stil starter jeg selvfølgelig bagfra til jeg rammer det absolutte højdepunkt. Her skylder jeg i øvrigt nok at sige, at Tournedos Rossini’erne med fondantkartofler og marsalasauce er med i den absolutte top – problemet er bare, at de reelt er udelukket fra listen, da de kom på bordet nytårsaften 2012. Altså cirka 4 timer for tidligt til, at retten kan komme med på listen. Men nævnes, det skal den nu alligevel, og du finder opskriften her, hvis du skulle være interesseret.

Nummer 10: Røgede rejer med stegte auberginer og ansjostoast

1
Røgede rejer med stegte auberginer og ansjostoast.

En rigtig sommerret, som kræver enten en udendørs grill eller en emhætte ud over det sædvanlige. Jeg anbefaler grillen. Umiddelbart indeholder retten nærmest alt det, som jeg som barn – ja, og blot yngre, hvis vi snakker direkte om auberginen – ikke brød mig om. Men i dag elsker jeg alle tingene – og specielt i denne sammenblanding. Også auberginerne.

Nummer 9: Spinattærte med røget laks

Laks
Spinattærte med røget laks.

Det’ min mors. Det’ hende, som ka’ den bedst. De smager ganske enkelt af barndom, og er et kæmpe hit. Den “sarte” laks sammen med spinaten, fløden og estragonen er ganske enkelt en genial alliance.

Nummer 8: Kuller med persillecrust og grov kartoffelmos

Fisk
Kuller med persillecrust og grov kartoffelmos.

Fjordrejen.dk er manden bag opskriften, og han kan ét og andet – ikke blot i denne sammenhæng, men også mange andre. Gi’ ham et besøg på hans blog – det er tiden værd.

Nummer 7: Frisk fettuccine med friskhøvlet trøffel

Tuffle
Frisk fettuccine med friskhøvlet trøffel.

Utvivlsom den mest simple ret i denne hitliste, men den har absolut gjort sig fortjent til sin placering. Det er ikke den billigste ret til trods for de få ingredienser, da frisk trøffel trods alt ikke hører til i samme priskategori som hakket oksekød endnu, men den er alle pengene værd!

Nummer 6: Pho

1
Pho.

Det er anderledes mad ift. hvad vi ofte kaster os over herhjemme, men hold nu op det smager godt! Det er minut-nudler på den aller-aller-allerbedste måde – og uden “minut” da tilberedningstiden er på 5–10 timer alt efter tålmodighed. Men gør dig alligevel den tjeneste at prøve retten – der er jo ingen der tvinger dig til at se på, at suppen koger ind, og så er det reelt en forholdsvis hurtig ret med masser af bid.

Nummer 5: Involtini alla milanese med ovnbagte kartofler med saltede citroner

DSC_0078
Involtini alla milanese med ovnbagte kartofler med saltede citroner.

Italiensk mad er noget af det bedste jeg ved, og det kan også ses på toppen af hitlisten, hvor der optræder hele tre retter fra det italienske køkken. Denne ret er mere end almindeligt velsmagende, og indeholder mere eller mindre alt det, som jeg holder mest af: Kalvekød, kyllingelever, parmesan osv.

Nummer 4: Sprødstegt kylling med chorizo og cremet polenta

Polenta
Sprødstegt kylling med chorizo og cremet polenta.

Også spansk mad har vækket min interesse i de senere år. Jeg har egentlig været af den opfattelse at det var fed mad uden de store nuancer. Men jeg har taget så grueligt fejl, har jeg opdaget – specielt efter et par ferier eller tre i det sydspanske, hvor min øjne virkelig er blevet åbnet for dén del af det kulinariske landkort. Denne ret er imidlertid ingen sommerret, men vækker til gengæld stor glæde en kold efterårs- eller vinterdag. Og efter første portion, så gør lige dig selv den tjeneste, lige at vente fem minutter inden du tager den næste; mætheden kommer pludselig væltende med stor styrke!

Nummer 3: Scallopine ala Bolognese med salvieblomster og -blade i bignetdej smagt til med cognac og knuste kartofler med parmesan

Sage
Scallopine ala Bolognese med salvieblomster og -blade i bignetdej smagt til med cognac og knuste kartofler med parmesan.

Endnue en italiener. Alt i denne ret passer så genialt sammen men hinanden. Det er ikke sundt, og det kan man smage. Og det er i den allermest positive forstand overhovedet. Specielt tilbehøret med de i bignetdej-indbagte salvieblade er jeg stor fan af. Og kødet. Og kartoflerne. Nåh ja, alt.

Nummer 2: Cognac-flamberede kalvehaler

Anrette
Cognac-flamberede kalvehaler.

Netop denne ret simrer i skrivende stund i køkkenet. Det er den 23. december, og denne ret er genial til netop denne dag. Der er alle mulige jule-sager i, så man rigtig kan komme i stemning (appelsin, mandler, figner, kanel og meget andet godt). Dermed ikke sagt, at den ikke også gør sig godt på en hvilken som helst anden aften. Er det koldt og mørkt udenfor er den bedst, men kom den på bordet en lun sommeraften, så skulle jeg skam nok sætte tænderne i den alligevel.

Nummer 1: Filetto con lardo med insalata del pastore

Lardo
Filetto con lardo med insalata del pastore.

Vinderen! Det er uden tvivl det bedste mad, som jeg har fået bikset sammen i det (snart) forgangne år. Lardo er min nye bedste ven. Det smager som intet andet, og må siges at være indbegrebet af “umami”. Nothing more nothing less. Vi tog et par gode store portioner med hjem fra vores rejse til Rom, og jeg har det med dem, som jeg ofte har det med vin: Jeg har svært ved at finde anledninger, hvor jeg tænker at dér er det lige netop anledningen til at tage det frem. Jeg bliver for øm om det, og syn’s altid at have en undskyldning. Og for vinens vedkommende er det mere end en gang endt i, at vinen rent faktisk fik ligget for længe ift. det optimale. Det må ikke ske med min elskede lardo. Jeg har derfor nu fundet indtil flere ting og sager frem, hvor det kommer til at indgå, når vi rammer det nye år. Så skaf dig en masse lardo til dit lager, og følg med på bloggen for opskrifter.

Skriv et svar

