Rom | Kap. 5

IMG_5313
Antica – stambaren i Rom.

Sidste indlæg på bloggen om Rom i denne omgang. Overskriften kunne have været “– og alt det andet”. Her kommer lidt om stort og småt, og hvad jeg ellers synes måske kunne være interessant for andre at vide, skule din vej en dag føre dig til Rom.

Først vil jeg gerne fremhæve “Antica”, som på rekordtid endte med at blive vores stambar i Rom. Både fordi den lå ganske tæt på, hvor vi boede, men også fordi den er virkelig hyggelig og er fuld af stemning. Og så gode vine som sælges pr. glas, ligesom de uden problemer kan lange op mod 10 forskellige grappa’er over bordet. Nåh ja, og så er maden heller ikke helt dum – den er faktisk ret god – og de har ganske glimrende appetizers, som kan akkompagneres af et hav af forskellige antipastier.

IMG_0139
Den indvendige side af Antica – man ku’ få timer til at gå derinde!

Bliv ikke overrasket, hvis der kun er plads i baren, ligesom det heller ikke må afskrække dig. Smid dig endelig i barstolen, hvor du så samtidig kan nyde synet af en “rigtig” italiensk tjener, som på bedste “sløve” vis, kan holde styr på 117 gæster, som var det, det nemmeste job i verden. Så er det jo i øvrigt også nemmere at komme i kontakt med ham, når glasset er tomt, og den næste vin på kortet skal testes.

IMG_5309
Maden er bestemt også værd at afprøve.

Som nævnt er maden heller ikke dum på Antica. Vi fik en eftermiddag en omgang frisk og hjemmelavet linguini med en herlig blanding af blot ost og peber. Jeg har efterfølgende forsøgt at blive klog på, hvilken – eller hvilke – oste, som indgik i retten, og umiddelbart tyder det på, at en lagret parmesan og en ditto pecorino er sagen i denne sammenhæng. Og så en masse friskkværnet sort peber.

IMG_0018
En Aperol Spritze, alternativt en Campari Spritze, hvis man er til den mere bitre udgave, og en flok oliven til akkompagneret af en lagret parmesan, så er du godt kørende.

Som sagt er Anticas appetizers også værd at komme efter – specielt hvis de ryger ned med en af de mange forskellige antipastier, som de serverer. Der er alt fra forskellige typer skinke, simple bruschetta, forskellige oste og meget andet, og alt så godt ud. Vi testede blandt andet de grønne oliven og den lagrede parmesan – begge kan anbefales i allerhøjeste grad!

Nåh ja, og så lærte jeg endelig forskellen på en Aperol Spritze og en Campari Spritze, da begge stod på barkortet. Jeg troede, skal jeg være ærlig at indrømme, at Aperol mere eller mindre var en billig udgave af Campari, men det viser sig, at Camparien er betydelig mere bitter en Aperol’en. Så blev man så klog.

IMG_5347
Sandheden!

Hvis du er i Rom, så må du ikke snyde dig selv for en gåtur i området, som hedder Trastevere. Det er en virkelig hyggelig del af byen, som har små og snævre gader, små caféer med storrygende italienske mamma’er og en generel sydlands stemning, som er virkelig tiltalende og livlig. Da vi var der fandt vi på et af de små torve et igangværende marked, hvor man kunne finde alt fra zucchiniblomster til diverse friske fisk og grøntsager, som jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke aner hvad var. Men spændende så de ud, og et kort øjeblik var jeg ked af, at vi skulle spise ude om aftenen, og vi ikke havde et køkken til rådighed selv.

IMG_0012
Det lokale marked i Trastevere.

I Trastevere ligger en lille café, som du bestemt også må bevæge dig ind på, hvis du skulle komme på kanter. Den hedder San Calisto. Vi gik egentlig derind for at få en isthe med citronis, som vi havde hørt rygter om skulle være en lille gåtur værd. Tjenere måtte dog skuffe os med, at den desværre ikke var på kortet. Årsagen kan man dog ikke fortænke dem i: De laver selv både isthe’en og citronsorbeten, og da det ikke just er sæson for citroner lige nu, så producerede de det simpelthen ikke. En “undskyldning” som i min verden er helt legal for, hvorfor man ikke har en given ting på menukortet.

IMG_5350
Bar San Calisto: Find den!

Nåh, men den kære tjener anbefalede så til gengæld en is-espresso med vanilleis. Og dén kan bestemt også anbefales videre. Den koster 1 (!) euro, og smager fantastisk. Så slå dig ned på den lille – og umiddelbart ikke synedende af meget – café og du vil få den “ægte” italienske stemning at mærke.

IMG_5349
Espresso med hjemmelavet vanilleis på Bar San Calisto.

5 meninger om “Rom | Kap. 5”

  1. Hej Thomas,
    Vores fælles ven Joachim (Nelke) anbefalede din rom guide, hvilket jeg godt kan forstå🙂 Så nu har jeg lidt at gå efter ihvertfald. Har googlet Antica, men kan ikke finde frem til den ‘rigtige’. Har du en ca. location? Lækkert med en Café i Trastevere 200 meter fra hvor vi skal bo, vi har nemlig førstefødte med, så modsat normale vaner skal vi nok drikke mere kaffe end vin.
    /Thijs

    1. Hej Thijs

      Antica Enoteca ligger på Via della Croce, 76, 00186 Roma, og der er åbent dagligt fra middagstid til klokken ca. 01.00.

      De har en meget uinspirerende hjemmeside, som er kedelig, ordinær og let intetsigende – ca. alt det modsatte af, hvad stedet reelt er. Men om ikke andet, så kan du da finde lidt yderligere oplysninger dér, hvis det er. Adressen er: http://www.anticaenoteca.com

      Caféen i Trastevere hører ikke til den mest børnevenlige slags skal siges, men snyd alligevel ikke jer selv for et besøg. Den oser af italiensk stemning, og er yderst tilbagelænet (på den gode måde vel at mærke) i sin tilgang til både, hvad der er på kortet (og nogle gange ikke er alt efter årstid) og priser.

      Et andet sted, som du må love mig også at besøge er Orso 81. Det er en oplevelse ud over det sædvanlige rent madmæssigt. Læs evt. mere her: https://foodplanner.wordpress.com/2013/11/21/rom-kap-1/

      God tur!

      /Thomas

      1. Fedt, tak for svar. Så havde jeg fundet stedet og var kommet i tvivl om det var der. Vi snyder os ikke for cafeen, børnevenligt er generelt svært når den lille er 5 måneder, så er hun på skødet alligevel.
        Har læst alle 5 kapitler🙂 Orso er stensikker, elsker antipasti, så den har jeg allerede fortalte mange om jeg skal besøge.
        Eataly er også på listen, for min egen nørdethed og så min kæreste kan shoppe ind. Hun er igang med at lave et produkt hvor man får tilsendt en specialitet sboks fra et nyt land hver 2 måned. Det er mest i prototype fasen, så det er oplagt at købe med hjem til en italiensk kasse.
        Så er der et produkt du mener kunne være fantastisk at få med hjem (de skal nok have 20 af hver produkt) så sig endelig til.
        Vi rammer nok Eataly tirsdag.

        /Thijs

      2. Velbekomme!

        Eataly er bestemt også en oplevelse uden lige; det er lidt svært at finde (i hvert fald, hvis man som jeg er umulig til at finde rundt), og de lokale i området kender ikke allesammen til det, selvom det er stort som bare pokker. Men gi’ ikke op – det er hele turen værd!

        Det lyder i øvrigt som en fantastisk idé med boksen, som du beskriver – den slags kunne jeg godt finde interessant. Til en italiensk kasse vil jeg bestemt mene, at ferske salsiccia må være oplagte (her ved jeg så godt nok ikke, om I kommer problemer mht. at føre dem ind i landet, hvis I er med fly). Og bottarga, som er tørret multerogn er bestemt også et kæmpe hit. Dyrt, men et hit. Og anderledes ift. danskernes almindelige opfattelse af italienske råvarer. Derudover er der en helt etage med søde sager, hvor der er virkelig mange ting, som man ikke kan støve op i Danmark også. Uhh, jeg kunne blive ved. Men sæt god tid af, så I har tid til at snuse rundt i alle hjørnerne.

        Lad i øvrigt være med at spise inden I tager derud – der er mange billige og gode steder at spise derude. Og de ligger samlet på en måde, så man kan købe og smage fra alle stederne, hvis det er. Det kræver dog sin appetit.

        Jeg er spændt på, om I finder de forskellige steder og ting ligeså interessante som jeg – i hvert fald håber jeg, at I får en god tur!

        /Thomas

  2. Så var vi forbi. Virkelig sjovt at snuse rundt, understreger den gigantiske forskel der er på danskeres og italieneres madkultur. Vi er ved at komme efter det, men det er jo ingenting sammenligneligt endnu (kan man også mærke bare i gaderne i rom).
    Vi fik spist 2 steder, begge gode. Især den friske spinatravioli med tomat og ricotta over. Sjovt at kunne smage den jordede spinat smag, har aldrig oplevet at det havde nogen smag hvis man købte det i DK. Nok også fordi vi ikke lader råvarerne stå nøgne, men mætter vores mad med ingredienser.
    Ifht. den kasse min kæreste sammensætter, så underviste hun mig i konceptet ‘unboxing’, som egentlig går ud på spændingen ved at åbne noget, altså det første indtryk. Og det at kunne smage det meste med det samme. Dette gør, at størstedelen af produkterne skal være klar til at tage i brug med det samme. Og udelukker alt for meget eksotisk umulius, medmindre man er ferm i et køkken. Og henvender sig derfor en smule bredere end til foodies.
    Jeg var en smule skuffet idet jeg selv elsker disse eventyr, men er selvfølgelig med på konceptet og hjælper så godt jeg kan. Vi købte forskelligt blandet med hjem og har testet en del med stor succes. Største succes var chokoladertrøfler fra en trøffelstand. Smagen af trøffel var meget udtalt, blandet med chokoladen, noget man ikke oplever ved det vi kender ved gængse chokoladetrøfler.
    Jeg fik selv hamstret lidt konserveret sommertrøffel og trøffel/porcini sauce, som vi fik en smag på derude, vildt! Jeg hoppede dog køb af de hvide trøfler over, 6.000 øjsere kiloet skræmte🙂 Tænker dog at nappe en enkelt fersk trøffel med på flyet hjem til lidt sjov.
    Vi vender tilbage torsdag og sammensætter den endelige kasse.

    Mht. maden generelt har det vist sig svært med vores lille. Frokost er nemt, så der skal klemmes alt det gode ind, samt mange stops i løbet af dagen. Aftenerne har vi dog måttet overgive og er endt på standard pizza og pasta steder for en hurtig bid. Og selv der timer vi helt forkert med sovetider osv, men det kender du vel. Imorgen står den på Orso, og i overmorgen også hvis der er tid og det lever op til anmeldelsen. Eneste bitre faktum er, at jeg må erkende, at vi ikke får testet nok af det italienske køkken der bevæger sig væk fra de traditionelle retter. Det er typisk til aftensmad det fås og i vores område har jeg ikke fundet de rette steder i min søgen på nettet. Og gode steder åbner typisk først kl. 20, og vores timing er bare langt bedre til kl. 19. Så det bliver næste gang.

Skriv et svar

