SNAPS. Naturen paa flaske

DSC_0002
SNAPS. Ny “kogebog” af Rasmus Leck Fischer.

Rasmus Leck Fischer har udgivet en ny “kogebog”. Denne gang om et – i manges øjne – gammelmandsfænomen: Snaps. Men som forfatteren selv påpeger i indledningen, så fortjener snapsen mere end sit rygte som et nødvendigt onde til jule- og påskefrokoster – specielt de hjemmegjorte af slagsen. Og som tiderne er nu, hvor grød, smørrebrød og andet “levn fra fortiden” er moderne igen, mon så ikke også snapsen kunne vinde ind igen?

Bogen er  inddelt i fire forskellige typer af snaps: Sommersnapse, cocktailsnapse, madsnapse og til sidst snapse til kaffen, og alle er baseret på klar snaps, så det er ingredienserne der kommes deri, som automatisk kommer i fokus. Forfatteren har af sit “testpanel” af smagere fået sat beskrivende ord på hver type snaps, så man får en fornemmelse af, hvor man ender, hvis man kaster sig ud i dem – dog er der en masse ting, som spiller ind på opskrifterne, som Rasmus også gør klart allerede i de indledende afsnit. Det være sig f.eks. hvorledes vejret har spillet ind på modningen af diverse bær, hvordan jordbundsforholdene er ift. andre ingredienser og meget andet. Snaps bliver med andre ord taget op på et nyt niveau, og gøres allerede fra begyndelse interessant og spændende. Jeg blev i hvert fald fanget.

Sommersnapsene er med alt fra solbær over gule hindbær til – i hvert fald i min verden – lidt mere specielle ting som aftenstjerne.

I afsnittet omkring cocktailsnapsene kommer man omkring salvie og rosmarin samt lavendel og enebær, og med de forskellige opskrifter på selve snapsen findes også en opskrift på en cocktail, som den kan bruges i efterfølgende. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg aldrig har fået en drink med nogen form for snaps – omvendt har jeg heller aldrig sat mine ben noget sted, hvor snapse af den kaliber, som bliver præsenteret i bogen har været at finde. For de lyder mere end almindeligt indbydende de fleste af dem.

Madsnapsene er, som afsnitstitlen indikerer, snapse som er “med på siden”. Altså ikke blot kommen- eller (og efter min mening trods alt lidt bedre) porsesnaps, som  sidemand til en sildemad. Her snakker vi snapse lavet på løvstikkerødder, humleskud eller rødgranskud.

Det mest interessante afsnit efter min umiddelbare mening er afsnittet om snapse til kaffen. Her præsenteres snapse, som – efter forfatterens egne ord – kan måle sig med bedre whiskey’er og andet godt. Snapse lavet på f.eks. umodne valnødder, lyng og umodne skovfyrskogler.

DSC_0005
Solbærsnapsen er undervejs herhjemme – jeg glæder mig til resultatet kan smages efter jul på et tdspunkt.

Det er en langsommelig proces at lave snaps – minimum en måneds tid skal der afsættes. Det betyder med andre ord, at jeg ikke kan komme med en bedømmelse af nogen af opskrifterne endnu. Dog er processen sat i gang: Jeg havde solbær fra haven liggende i fryseren, som er ved at blive omsat til en solbærsnaps, som jeg satser på kan ramme frokostbordet kort efter jul. Derudover pønser jeg på, om man mon ikke kan lave en valnøddesnaps uden at valnødderne nødvendigvis er umodne – i så fald, så ved jeg det først om fire måneder, da det er en af de typer snaps, som skal have længst tid til at komme sig.

Designet på bogen er i øvrigt lige i min smag. Jeg er til daglig grafiker, og jeg må sige, at den stil bogen er layoutet i, går rent ind hos mig. Der er skabt et kontrastfyldt univers, hvor både farver, billeder, skrifttyper og andre virkemidler spilles ud mod hinanden på flot vis. Den gamle verden med de stilfulde billeder af forskellige typer af flasker og karafler bliver sat op mod tekstsiderne med opskrifter som det moderne modspil, hvilket skaber en stemningsfuld bog. Layoutet beskriver dermed den “gamle” snaps indtog i den “nye” verden – i virkeligheden også beskrevet rigtig godt i bogens titel: “SNAPS. Naturen paa flaske”.

Mangler du en idé til årets mandelgave, eller gaven til folk med interesse i naturen omkring os, og måder den kan bruges på, så er bogen et virkelig godt bud. Den er interessant og anderledes på alle kanter, og man indfanges hurtigt i den univers – også selvom man, som jeg, egentlig ikke skænker snaps de store tanker.

“Snaps. Naturen paa flaske” ad Rasmus Leck Fischer er udgivet fra Forlaget Ehrhorn Hummerston og er allerede i handel.

5 meninger om “SNAPS. Naturen paa flaske”

Skriv et svar

