Sobanudler i sur/sød/salt suppe med kylling

Soba
Aftenens menu: En ganske god suppe med rødder i det asiatiske.

Antal personer: 2 personer.
Forberedelsestid:
20 minutter.
Tilberedningstid: 20 minutter.

Ja, jeg fik så ikke fat i de frosne pandekager til mine forårsruller. Så det fyld, som jeg lavede i går, for kun at opdage, at jeg ikke havde pandekagerne i fryseren længere, og som jeg håbede at kunne bruge i dag, hvis jeg fik fat i pandekagerne, det er nu selv endt i fryseren. Så kommer det op, når jeg på et eller andet tidspunkt får fingrene i … Ja, netop pandekagerne! For de er på ingen måde til at opdrive her i det nordsjællandske, så det bliver ført når jeg rammer København på et eller andet tidspunkt, og kan lægge vejen forbi thai-supermarkederne dér.

2 kylingebryster
180 g sobanudler
3 forårsløg, fintsnittede
2 spsk sesamfrø
1/2 liter vand
2 spsk dashi-pulver (suppe-bouillon-agtig pulver-sag i små breve: Afsted til dit thai-supermarked)
1 tsk sukker
3 stjerneanis
1/4 dl soya
1/4 dl ketjap manis (japansk sød soya – igen: Afsted til dit thai-supermarked)
1/2 dl mirin (japansk risvins-agtig sag: Ooog igen, igen afsted til dit thai-supermarked)

Læg kyllingebrysterne i en sauterpande, og dæk dem med vand – kun så de lige akkurat er dækket. Smid to stjerneanis i vandet, og bring det i kog. Lad det simre i 15 minutter eller deromkring, til brysterne lige præcis er gennemkogte.

Bring imens vand, soya, ketjap manis, sukker, mirin, en stjerneanis og dashi-pulver i kog og lad det simre i 5–6 minutter derefter.

Kog imens nudlerne i letsaltet vand – de skal have cirka 4 minutter.

Hæld vandet fra nudlerne, og læg dem over i suppen. Skær kyllingen i skiver og anret dem ovenpå suppen og nudlerne. Drys med sesamfrø og forårsløg.

En mening om “Sobanudler i sur/sød/salt suppe med kylling”

Skriv et svar

