Fis af rugbrødsmadder …

2
De udemærkede erstatninger for rugbrødsmadderne til frokost!

Antal enheder: 20 stk. + 3 bonusboller.
Forberedelsestid:
30 minutter + 60 minutter til hævning.
Tilberedningstid: Ca. 30 minutter til “indholdet” samt 30 minutters bagning.

Jeg er så træt af rugbrødsmadder til frokost. Desværre er der ingen madordning eller lignende på mit arbejde, så tit og ofte er det netop menuen til frokosten. Og jeg har ét eller andet med rugbrød, og har haft det nærmest siden de små folkeskoleklasser; jeg synes det er det kedeligste i hele verden! Hvor andre, hvis de er en længere periode i udlandet, beder om at få tilsendt rugbrød, leverpostej og lakridser, så er jeg mere til … Til … Tja, egentlig blot til at spise, hvad der er “normalt” i det pågældende land.

Nåh, men hvorom alting er, så er her, hvad der er på menuen til frokost i denne uge: Små mini-galzoner/indbagte pizzaer/pirokker/indbagte halløjer – kald dem, hvad du vil. Så håber jeg ikke, at jeg når at blive træt af dem også.

Dej
1500 g hvedemel
4 spsk smagsneutral olie
2 tsk salt
100 g gær
9 dl vand

1
Opløs gæren i det lunkne vand, og tilsæt så alt andet. Bland og ælt til dine arme er ved at falde af – eller brug en køkkenmaskine. Stil dejen til hævning i en time, hvorefter den skæres i 20 stykker, som alle rulles ud til små pandekager på ca. 15 x 15 cm. Fordel fyldet på dejen, og luk dem grundigt sammen. Pensl med æg og prik små huller med en gaffel, så den værste damp kan fordampe under bagningen. Bag ved 220 grader i en varmluftsovn i 30 minutter.

Fyld
Jeg lavede tre slags fyld, for at risikoen for at blive træt af frokosten allerede efter to dage forhåbentlig er mindsket. Så håber jeg, at det lille trick virker. Alle opskrifterne på fyld er til ca. 1/3 af brødene.

Risfyld
2 dl ris
250 g feta
1/2 bdt persille
1 glas hakkede soltørrede tomater

Kog risene og lad dem køle lidt af. Bland med de resterende ting, og skidtet er klar til fordeling på brødene.

Børnefødselsdagsfyld
400 g pølser
250 g emmenthaler
Ketchup

Skær pølserne i skiver og osten i tern. Bland med ketchup og fordel på dejen.

Spinatfyld
250 g frisk spinat
1 stort løg, finthakket
3 skinkeschnitzler
Salt
Peber

Skær skinkeschnitzlerne i strimler, og steg dem på en bande, så de får lidt stegeskorpe. Put spinat og løg på panden, og lad spinaten falde sammen inden du smager til med salt og peber. Klar til fordeling.

Skriv et svar

