Pariserbøf


Pariserbøf.

Antal personer: 2 personer.
Forberedelsestid:
10 minutter hvis man – som jeg – snyder.
Tilberedningstid: 10 minutter.

Lad det være sagt med det samme: Jeg er tilhænger af mottoet “Det gør ikke noget man snyder, hvis blot man ikke bliver opdaget”. Og her blev der snydt. For pickles, det havde jeg simpelthen ikke tid til selv at lave. Den førstefødte skal der jo også leges med, ligesom vejret indbød til en god lang cykeltur – og vejret ved man jo ikke, hvor længe man kan stole på.

4 skiver godt brød (jeg brugte det her)
400 g hakket oksekød
1 lille løg i skiver
1 pakke snyde-pickles
Cornichoner
Friskrevet peberrod
Salt
Peber
Smør
4 æggeblommer

Fordel det hakkede kød på de fire skiver brød og drys med salt og peber, opvarm smør på en pande, og kast brødskiverne derpå – kødsiderne ned. Når overfladen på kødet har fået stegeskorpe, så vend dem og giv dem en omgang på brødsiden også, efter du har skruet lidt ned for varmen (ellers bliver brødskiverne ret hurtigt ret mørke med tendens til det sorte).

Anret pariserbøfferne med først pickles, så cornichoner, så peberrod og dernæst løgringe. I løgringen på midten lægger du forsigtigt en æggeblomme. Er du ikke til at tage chancen med en ganske almindelige æggeblomme med dertil hørende risiko for både det ene og det andet, så brug en pasteuriseret – den kan du dog ikke få til at ligge inde i løgringen. Men som det ses på billedet, så gik der alligevel også hul på min ret hurtigt, selvom jeg brugte en “rigtig”. I øvrigt lever jeg endnu, så det var en chance der var værd at tage, sådan at bruge en “rigtig”, som – i mine øjne – er mest … Ja, rigtig.

En mening om “Pariserbøf”

Skriv et svar

