Skindstegt laks med citron- og mynte-risotto


Skindstegt laks med citron- og mynthe-risotto.

Antal personer: 4 personer.
Forberedelsestid:
15 minutter.
Tilberedningstid: 25 minutter.

Retten her er lavet efter fattigmands-princippet, da det jo er sidst på måneden. Derfor bruger jeg ganske simpelt grødris i stedet for rigtige risotto-ris og bouillon i stedet for hjemmelavet fond. Alt bliver selvfølgelig bedre med “luksus-varerne”, men tag alligevel ikke fejl: Fattigmands-udgaven er bestemt alle pengene værd! Og lidt til …

I øvrigt: Bær over med mig og billedkvaliteten. Godt nok er det ikke længere mobilbilleder, men til gengæld er jeg (åbenbart) uhyggelig dårlig til billedprogrammet på den computer, som jeg har til rådighed (en gaaaaaammel sag), nu hvor min “rigtige” er faldet i de forkerte hænder.

250 g grødris
1 liter hønsebouillon
1 finthakket løg
1 finhakket fed hvidløg
1 dl hvidvin
1/2 dl olivenolie
25 g smør
100 g friskrevet parmesan
2 spsk madlavningsfløde
1 håndfyld friske mynteblade, grofthakkede
Skallen af 2 øko-citroner
2 laksefileter med skind
Salt
Peber

Opvarm olie og smør i en tykbundet gryde. Tilsæt løgene og svits dem til de er gyldne. Tilsæt risene og sørg for, at de alle bliver dækket med fedtstoffet, inden du tilsætter hvidvinen og koger ind, så der ikke længere er væde tilbage.

Tilsæt herefter en skefuld bouillon og kog igen ind, til der ikke er væde tilbage. Fortsæt således til der ikke er mere bouillon tilbage, og risene lige akkurat er møre – det tager omkring 20 minutter. Sørg i øvrigt for at røre i retten hele tiden – det brænder meget hurtigt på.

Når risene er møre, så tilsætter du mynte og den hakkede citronskal, parmesan og fløde. Rør rundt og lad retten stå under låg, men væk fra varmen, i fem minutter.

Smag herefter retten til med salt og peber og servér med friskrevet parmesan.

Laksen krydres blot med salt og peber og steges i en blanding af olie og smør på en varm pande – først på siden uden skind i et minuts tid og dernæst på skindsiden til den er færdig. Personligt giver jeg den kun lige et minut eller to alt efter tykkelse, da jeg ikke bryder mig om, at den er gennemstegt. Jeg er mere til en stegeskorpe og så på det nærmeste rå indeni. Men smag og behag …

En mening om “Skindstegt laks med citron- og mynte-risotto”

Skriv et svar

