On request: Opskrift på Spansk risefest

Billedet hugget andetsteds – det er altså ikke den rigtige ret, men det ligner lidt …

“Spansk risefest” – eller med andre ord: “Ris med chorizo og rejer”. Opskrift til 4 personer, hvis de ikke er ved at dø af sult – ellers nok kun 3 personer.

2 spsk olivenolie
1 stort løg, hakket
1 rød peberfrugt, udkernet og i små tern
1 grøn peberfrugt, udkernet og i små tern
2 store fed hvidløg, finthakket
1 stor tomat, hakket
200 g grød- eller risottoris
Salt og peber
200 g chorizo i 1/2 cm tykke skiver (og det skal være en blød slags – ikke det der mærværdige tørre halløj, som de fleste danske supermarkeder kun har. Irma er foreløbig det eneste sted, hvor jeg har fundet dem. Og det er i øvrigt både i en stor udgave og en brunch-størrelse-udgave)
4 1/2 dl fiske-, hønse- eller grøntsagsbouillon
450 g store rå rejer
2 spsk finthakket persille til pynt

Opvarm olien i en stor sauterpande ved jævn til stærk varme. Tilsæt løg og peberfrugter, og svits dem i 2 min. Tilsæt hvidløg og svits i yderligere 3 min. under omrøring, til løg og peberfrugter er bløde, men endelig ikke brune.

Tilsæt tomater og ris og krydr med salt og peber. Steg videre i 2 min. under omrøring.

Tilsæt chorizo og bouillon, rør rundt, og bring det i kog. Skru helt ned for varmen, læg låg på, og lad det simre i 15 min. til risen er mør, men stadig fugtig.

Vend rejerne i, læg låg på, og kog videre i ca. 5 min. eller til rejerne er lyserøde og det meste af væsken absorberet. Hvis risene er for våde, må de simre yderligere i 2 min. uden låg. Krydr med mere salt og peber om nødvendigt. Drys med persille, åben en flaske Faustino I og gå ombord i den spanske risefest …

3 meninger om “On request: Opskrift på Spansk risefest”

Skriv et svar

